Staviame na pevných základoch

náš koncept

Základom našej práce je lesná pedagogika a voľná hra. Rešpektujeme detskú osobnosť, slobodu a dôstojnosť. Podporujeme individualitu, talent a celkový rozvoj osobnosti každého dieťaťa. Učíme ich kolektívnemu správaniu a sociálnemu cíteniu.

Deti majú od začiatku vlastné práva a cez vlastnú aktivitu vykonávajú kroky potrebné pre vlastný vývin.

Úlohou dospelého je podporovať dieťa v jeho vývine pomocou spoľahlivého vzťahu a okolia plného impulzov. Našimi pedagogickými cieľmi sú: autonómia, solidarita a kompetencia.

S kým sa u nás stretnete

Naši vychovávatelia

Martina Rusnáková

Majiteľka, riaditeľka a vychovávateľka počas štúdia predagogiky na PFH Berlin absolvovala prax v Nemecku, Holandsku a na Slovensku. Ťažisko jej práce spočívalo v integračnej pedagogike, v ekopedagogike a v multikultúrnej práci. Vo svojej záverečnej práci sa venovala téme predškolský systém na Slovensku. V roku 2006 získala štátom uznaný diplom vychovávateľky v Berlíne. Od roku 2006 pracovala v škôlke vo Virchow-Klinikum v Berlíne.

Evička

Vychovávateľka

Dada

Vychovávateľka

Lenka

Vychovávateľka

Veronika

Špeciálna pedagogička
Náš prístup ku výchove

Základy našej pedagogickej práce

Najdôležitejšou pedagogickou silou je príroda sama.

Základným princípom lesnej pedagogiky je priblížiť deťom rôznorodosť prírody, upozorniť na jej krásu a prínos pre človeka. Tým, že sa deti denne pohybujú vo voľnej prírode, zažijú intenzívne zmeny ročných období s ich jedinečnosťou. Zameriavajú sa na pozorovanie počasia, na spoznávanie flóry a fauny. Deti spoznávajú svet cez zmyslové vnemy – sluch, zrak, hmat, čuch a chuť. Na učenie používať zmysly, ponúka les a príroda tie najlepšie podmienky a predpoklady. Les umožňuje deťom optimálny motorický vývin – neobmedzenú slobodu pohybu, priestor na behanie, šantenie, skákanie a lezenie.

Tým, že v lese nenájdeme žiadnu hotovú hračku, podporujeme vývin detskej fantázie a improvizačne nadanie u detí. Výlety do lesa pomáhaju oddýchnuť si od permanentného nadpriemerného množstva vnemov a nepokoja, ktorý väčšsinou vládne v meste.

Voľná hra podporuje fantáziu a kreativitu detí. Hra v skupinách umožňuje deťom rozvíjať kompetencie ako komunikácia, empatia, delenie sa a riešenie konfliktov. Musia sa naučiť brať ohľad na druhých a vytvárať priateľstvá a toto su schopnosti, ktoré budú potrebovať po celý svoj život. Vďaka skúšaniu a občasnému zlyhávaniu sa učia, lepšie odhadnúť svoje schopnosti a tak zvládať nové výzvy. Voľná hra je hlavná činnosť detí a zároveň zrkadlo ich vývinu.

Láskavý prístup dospelého k dieťaťu je veľmi dôležitý pre spolunažívanie v kolektíve. Snažíme sa spolu s deťmi vytvoriť v škôlke príjemnú atmosféru s pochopením pre rôzne obdobia v detskom živote. Vychovávateľ/vychovávateľka sa stáva pre dieťa dôležitou osobou. Vymedzuje si čas na pravidelné cielené pozorovanie dieťaťa, pozná jeho potreby a záujmy a podľa toho plánuje pedagogickú prácu. Vychovávateľ/vychovávateľka je vzorom a berie dieťa rovnocenne.

Pre nás má vysokú hodnotu výchova, pri ktorej sme si vedomí našich predsudkov a staviame sa proti každej forme diskriminácie.

V roku 1959 odsúhlasilo generálne zasadnutie Spojených Národov nasledovné vyhlásenie k Právam dieťaťa (skrátená verzia):

  • Všetky deti sú si rovné
  • Všetky deti majú právo na starostlivosť a lásku.
  • Každé dieťa má právo na dostatok zdravej výživy.
  • Každé dieťa má právo na vzdelanie.
  • Každé dieťa má právo na zdravotnú starostlivosť.
  • Každé dieťa má právo na hru a voľný čas.
  • Deti nesmú pracovať.
  • Deti nesmú byť týrané.
  • Deti sa nesmú stať obeťou násilia a vojny.
  • Deti nesmú byť sexuálne zneužívané.
  • Deti majú právo vyjadriť svoje názory.
  • Deti majú právo zvoliť si svoje vierovyznanie.
  • Deti majú právo stretávať sa a združovať podľa vlastného výberu.
  • Deti majú právo na prístup k informáciám.
  • Zvláštnu ochranu treba venovať deťom, ktoré nevyrastajú v rodinnom prostredí.
  • Zvláštnu ochranu treba venovať deťom utečencov.
  • Zvláštnu ochranu treba venovať postihnutým deťom.
  • Zvláštnu ochranu treba venovať deťom, ktoré sa dostávajú do konfliktu so zákonom.

My vidíme našu úlohu v tom, naučiť deti, že majú vlastné práva a že tieto budú aj dodržané a akceptované.

V zmysle postupného navykania bude dieťa pri prechode do nového sveta-škôlky sprevádzané jedným z rodičov, alebo inou, dieťaťu blízkou osobou. Ako dlho potrebuje dieťa na to, aby sa aj bez rodičov cítilo v škôlke dobre a mohlo sa tam hrať a učiť, je u každého dieťaťa iné.

Vychovávateľ/vychovávateľka musí veľmi citlivo sprevádzať proces dieťaťa, keď sa odpútava od rodičov a v prípade nutnosti mu v tom pomôcť. Doba navykania záleží ale aj od toho, či a a ako sa podarí vychovávateľom/vychovávateľkám prijímať signály a na ne primerane odpovedať a kedy sa im podarí vybudovať si vzťah k dieťaťu. Popri tom rozhoduje dieťa o blízkosti, odstupe a čase, ktorý potrebuje na to, aby si zvyklo na nových/é vychovávateľov/vychovávateľky.

Navykanie môžeme vtedy vidieť ako uzatvorené, keď si dieťa v neprítomnosti rodičov pri neistých situáciách nechá pomôcť a nechá sa od vychovávateľov/vychovávateliek utíšiť. Pred navykaním sa koná u nás príjmací rozhovor s rodičmi dieťaťa. Navykanie začína postupne. Na začiatku príde dieťa pravidelne s blízkou osobou na pár hodín do škôlky.

Každý deň sa bude dieťaťu venovať ten istý/á vychovávateľ/vychovávateľka. Keď dieťa získa k nemu/nej dôveru zostane u nás v škôlke postupne aj samo. Navykanie trvá väčšinou približne dva týždne.

Nahliadnite do našej škôlky

Nahliadnite do našich každodenných veselých dní a aktivít, nakuknite, ako to u nás funguje a ako spolu trávime naše dni.